Nagrade SKUP 6

Nagrade 6. Slovenskega festivala komornih uprizoritev SKUP '09

 

Strokovna žirija v sestavi Janez Bermež, gledališki igralec in dobitnik Borštnikovega prstana – predsednik žirije, Mojca Kreft, dramaturginja in teatrologinja, in Branka Bezeljak, režiserka in gledališka pedagoginja, so podelili naslednje nagrade:

 

Za vlogo v predstavi Davida Harrowerja Črni kos in v produkciji Cankarjevega doma Ljubljana in v koprodukciji Imaginarni dobi satira za igro Janez Starina.

 

Janez Starina

 

je ustvaril prepričljivo podobo dramskega lika Raya, nekoč, pred prestajanjem zaporne kazni, imenovanega Peter, ki ga v svoji nezadržni razbrzdani sli do mladega najstniškega dekleta in izpovedjo o ljubezni, v obsodbi preteklosti in med spominom, predstavi kot človeka, ki nosi svojo krivdo in zločin, kazen ter razdvojenost, ko se v že oddaljenem času ljubezenskega dogodka ponovno sreča s svojo *žrtvijo* – tokrat z že odraslim dekletom. Njegova čustvena in transformativna razpoloženja, njegovo igralsko stališče do razkrivanja osebnostno deviantne, a vendarle ne obsojajoče izpovedi, je vrhunsko odigrana vloga.

 

Za vlogo v predstavi Davida Mameta Bostonska naveza v izvedbi SNG Drama Ljubljana dobi satira za igro Silva Čušin.

 

Silva Čušin

 

lucidno upodablja lik Anne, ki je ujeta v mrežo lastne prepričanosti o svoji malomeščanskosti in mogočnosti gospodarice duš, uživaška v materialnem ugodju in ljubezenskem razmerju z istospolno osebo, pretanjeno prežeta z ženskostjo, cinizmom, humornostjo; z ustvarjeno karakternostjo nam pripoveduje zgodbo o temeljnih odločitvah, ki so zavezane njeni želji po svobodi v družbi. Z minimalističnimi igralskimi izraznimi sredstvi je sijajna v retoriki in legitimiteti čustvenih razpoloženj, skratka, to je njena vrhunska igralska kreacija.

 

Za vlogo v predstavi Milana Jesiha Triko v izvedbi Slovenskega ljudskega gledališča Celje dobi satira za igro Anica Kumer.

 

Anica Kumer

 

žlahtna komedijantka, je v tkanju jesihovske trikojskosti preigravanja situacij, razpoznavala estetska razpoloženja v igri v sozvočju z režijskim videnjem sodobnega branja besedilne predloge. V številnih premenah, preobratih in transformacijah upodobljenih likov in v mreženju uprizoritvenih preskokov je žarel poseben erotičen odnos do igralskega poklica, virtuoznost uprizarjanja, saj je njena igralska radost in uživanje v preigravanju igrarij, pomenila prikazovanje ustvarjalnega zanosa različnih stilov igre. Njen pretanjen igralski habitus, ki je do gledalca *prihajal* kot Jesihov ludizem in ga je pesnik našega časa zapisoval že v preteklem stoletju, je prepričal, da je ta čas še vedno tukaj in zdaj.

 

Za režijo predstave Milana Jesiha Triko v izvedbi Slovenskega ljudskega gledališča Celje dobi satira za režijo Luka Martin Škof.

 

Luka Martin Škof

 

obetajoč predstavnik mlade generacije slovenskih režiserjev, je igro Milana Jesiha Triko razumel kot izziv današnjemu času, čeprav je igra podnaslovljena kot burka.

 

Z igralskim ansamblom celjskega gledališča je uspel uprizoriti raznotere vsebinske, humorne in pesniške dimenzije te igre. Razplastil jo je v njenih izraznostih, parafraziranju in duhovitih medčloveških odnosih.
Režiser je s svojim izvirnim in sodobnim pristopom razumevanja/branja dramskega besedila dokazal, da je Jesihova igra še vedno aktualna, prepoznavna in za ugledališčenje vselej znova izvrstna dramska poezija , ki opredeljuje naše bivanje.

 

Eda – zgodba bratov Rusjan, v izvedbi Slovenskega mladinskega gledališča Ljubljana in v koprodukciji s SNG Nova Gorica dobi satira za posebne umetniške dosežke.

 

Eda – zgodba bratov Rusjan

 

Igralski duet bratov Rusjan v izvedbi Ivana Peternelja in Roberta Prebila je deloval izredno sproščeno, simpatično, nevsiljivo in uglašeno z izjemno človeško toplino. Paralelno pa je tekla filmska naloga režiserke Nede R. Bric. Obe paraleli, tako dramska kot filmska, sta se domiselno prepletali in ustvarili zanimiv dramsko-filmski dogodek, kjer je v slednjem s poduhovljeno in človeško razsežnostjo, igralsko/filmsko upodobil Rusjanovega potomca Ivo Barišič.

 

Eda je zgodba o ljudeh različnih generacij ene družine, ki pripovedujejo o strahu in pogumu, ljubezni in hrepenenju, v pretanjenem prepletu atmosferskih, prostorskih in časovnih razsežnostih – uprizoritev je epski, lirični, poetični in dramatično poantiran umetniško-scenski gledališki dogodek, prepleten z glasbo in svetlobnimi presvetlitvami resničnih življenjskih situacij.

 

Satira za najboljšo komorno uprizoritev v celoti v izvedbi SNG Drama Ljubljana pa dobi Bostonska naveza Davida Mameta.

 

David Mamet: Bostonska naveza

 

je uprizoritev komornega gledališkega izraza, ki v minimalistični meščanski scenski prostor prelije zgodbe treh žensk, njihovo medsebojno soodvisnost, ujetost v svet in položaj socialnega statusa, ki mu vse tri ženske pripadajo z različnimi ujetostmi in svobodami; ne oziraje se na ljubezen med ženskama ali med žensko in moškim, je tudi ta odnos izraz absolutne pripadnosti spolu, ljubezni, ki je prikazana v razplastenih igralskih interpretacijah in predstavlja možnost za vrhunsko igralsko izpoved. Režiser Boris Cavazza je ustvaril viktorijansko atmosfero v območju scenskega prizorišča in detajlni vpogled v duševnost in nagnjenja mametovskega ženskega sveta v precioznem, humornem in krutem svetu njihovega obstajanja in ljubezenskih ter družbenih odločitev, protagonistke igre Bostonske naveze, Silva Čušin, Nataša Barbara Gračner in Maša Derganc, pa so odigrale konverzacijsko in igralsko izčiščen, tudi metaforičen svet bostonsko-mametovske naveze.


Po glasovanju občinstva je Veliko nagrado občinstva na 6. Slovenskem festivalu komornega gledališča SKUP '09 prejelo Prešernovo gledališče Kranj

za predstavo

 

Prečkanje avtoceste ali Zgodba o zlati ribici avtorja Jaana Tättea.